DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

vrijdag 9 februari 2024

Recept van de maand, Le Clafoutis

Gisterenmiddag nadat ik een poosje op mijn kamer had zitten patchen en ik beneden kwam kreeg ik ineens inspiratie om iets "lekkers" te maken!

Het bladerdeeg, normaal gesproken in voorraad in de diepvries, was op. Het moest niet te veel werk zijn, want ik moest ook nog koken.

Het werd, een Clafoutis, makkelijk te maken en ik had nog een pot kersen op sap in huis.

©Sylvia`s Quilts

 Ik ben nog steeds blij met de bakvorm van aardewerk, die ik al sinds 1995 heb. Hij werd gemaakt in een porselein fabriek bij ons in de buurt, toen we nog in Frankrijk woonden.


Ingrediënten:

  • - 80 gram bloem
  • -55 gram suiker
  • -3 eieren 
  • -22 ml lauwe melk
  • - snufje zout
  • - 1 theelepel bakpoeder
  • - pot kersen op sap
  •     
Warm de oven voor op 180 graden.

Laat de kersen uitlekken op een zeef.

Doe de droge ingrediënten in een kom. Klop in een andere kom de eieren goed los.
Warm de melk iets op, zodat eigenlijk net de kou eraf is.

Doe de geklopte eieren beetje bij beetje bij het bloem, suiker, zout, bakpoeder en roer steeds goed door. Doe dat ook met de lauwe melk.

Vet een vorm in leg de uitgelekte kersen op de bodem en giet rustig het dunne beslag er over heen.

Bak de clafoutis in ongeveer 30 minuten goudbruin.

©Sylvia`s Quilts


Wij konden de clafoutis gelijk als dessert gebruiken, hij was nog lauw en ik had het sap van de kersen even gekookt en gebonden tot een sausje.

Sylvia`s Quilts

Sylvia`s Quilts

Ik gebruik dit recept al zo lang, ik weet het uit mijn hoofd. Máár let wel, dit is een "light" uitvoering zoals ik het noem, volgens een recept uit de Maxi Cuisine. In de meeste recepten van de clafoutis wordt ook slagroom in het beslag verwerkt.

Ik gebruik overigens maar de helft van de aangegeven hoeveelheid suiker. 
En koud smaakt hij natuurlijk ook prima bij een kopje koffie of thee.

Groetjes Sylvia.

13 opmerkingen:

  1. Oh, het water loopt me in de mond... dat recept werkt op mijn smaakpupillen!
    Behalve de pot kersen heb je in principe alles in huis. Bladerdeeg heb ik meestal ook wel in de vriezer.
    Wat een mooie bakvorm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van origine is het met kersen, maar je kunt het ook bijvoorbeeld met blauwe besjes maken.

      Verwijderen
    2. Nou, kersen lijkt me wel het lekkerst!

      Verwijderen
  2. Het grappige van dit recept vind ik dat het beslag het lekkerste is met kersen. Ik heb het ook wel eens met perzikken uit blik gemaakt maar dat was geen goed combinatie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat perziken uit blik dan te zwaar/zoet smaken. Ik maakte de clafoutis ook wel met perziken of pruimen van onze eigen vruchtbomen.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Ja is hier met de kinderen en kleinkinderen altijd een topper!

      Verwijderen
  4. Jammie! Lauw vind ik het lekkerst. Slagroom doe ik er ook niet door, heb het weleens met yoghurt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn lievelingsgebak als we in Frankrijk zijn. Dit ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en zo makkelijk om te maken. Ik heb het alleen nog nooit in een metalen bakvorm gemaakt, altijd in aardewerk.

      Verwijderen
  6. Ohhh heerlijk Sylvia ik heb het recept al opgeslagen, dit ga ik
    zeker maken. Het is eigenlijk helemaal niet zoveel werk en je hebt wel iets heerlijk voor je staan. Ik ken het wel van vrienden die in Frankrijk wonen. Jammie, bedankt voor dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou succes er mee, `s zomers maak ik hem uiteraard met verse kersen. Dan wel meer werk door de kersen te ontpitten

      Verwijderen
  7. Oh heerlijk, ik maak het meestal als het weer kersentijd is !

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...