DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

maandag 19 december 2011

Van kattenbelletje naar quilttop!

Volgens de dikke... (Kramer) betekent het woord "kattenbelletje",  o.a. een kort onzorgvuldig briefje.

In dit geval is het een kort briefje/tekening/berekening zeg maar aan mezelf!


 Zo begin ik eerst de te gebruiken stofjes een beetje in me op te nemen, wat geklieder op een briefje, wegstrepen, schetsjes weggooien en uiteindelijk blijven deze twee briefjes over.

Meestal komt de inspiratie b.v. tijdens het koffiedrinken of als ik de bedden aan het verschonen ben.  Dan moet ik even "nodig" naar mijn werkkamer en kriebel wat op het eerste de beste papiertje wat ik tegen kom,  om vervolgens verder te worstelen met dekbedhoezen e.d.


Bij het maken van deze quilttop heb ik een paar keer voor de lol getimed of ik zo`n blok in tien minuten in elkaar kon zetten, bij mij duurde het een kwartier....!

Je moet bij deze techniek wel goed in de gaten houden welke blokken je tegenover elkaar wilt hebben, in mijn geval licht gekleurd tegenover licht (ter) en donker tegenover donker(der).  In het begin gaat dat wel eens fout en dan duurt zo`n blok een "stiefkwartiertje".
Nou ja, het is geen aangenomen werk dus wat maakt `t uit.

Het ontwerpen van de rand is altijd een uitdaging, dan kun je namelijk allerlei mogelijkheden uitproberen (op de designwall; ahum: oud laken gespeld op een quilt) d.m.v. vouwen en spelden van de stof en al gauw zien wat leuk is of niet.


Bij deze is het er op neergekomen dat in de hoeken de stof horizontaal en verticaal hetzelfde moeten zijn, geeft een rustig effect.


Van de week, samen met de vriendin waar ik hem voor heb gemaakt, de achterkant uitgezocht en dat werd zomaar iets uit de voorraad!

Tussen de bedrijven door ook de "nepperd"kerstboom opgezet, we hebben een nieuwe aangeschaft, met de vorige hebben we bijna 20 jaar gedaan!


Dit keer één, vind ik, elegant model een "slim-line", zo geheten..... wist niet dat het bij kerstbomen ook bestond ( bij mij  niet!) maar zo stond het in de folder. 
Dit jaar is het allemaal goud wat er blinkt.

Groetjes Sylvia.





3 opmerkingen:

  1. Hey Sylvia, nou dat heb je mooi voor elkaar die quilt, maar zeg jij daar 15 minuten over een blok?
    Met de machine dan zeker?
    Prachtige slanke boom, die wordt ook niet dikker volgende week, das van ons nog maar af te wachten.
    Liefs Chrissie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Chrissie, ja met de machine maar met de hand is het ook goed te doen. Het zijn maar drie naden die je moet naaien!
    Ik vind het altijd een onverwacht resultaat geven deze blokken en het lijkt veel moeilijker dan het is.
    Gr.Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...