DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

vrijdag 12 april 2024

Recept van de maand: Jonge kapucijners met spekjes en gebakken aardappelen.

Soms heb je er behoefte aan om niet te lang in de keuken te staan. En voor ons was het zó lang geleden dat wij kapucijners hadden gegeten, totdat ik een potje in het vak in de supermarkt zag staan. Ik zocht eigenlijk iets anders, maar zo kom je nog eens op een ander idee.

Kort gezegd, nu staat het regelmatig bij ons op tafel en zo simpel en snel te maken!

                                                 
©Sylvia`s Quilts


Men neme, in ons geval voor 2 personen:
  • een potje jonge kapucijners
  • een pakje gerookte magere spekreepjes
  • 2 lenteuitjes
  • naar behoefte een aantal vastkokende aardappelen.
  • wat olie en roomboter.


Schil de aardappelen, snijd ze in stukjes en kook ze niet te gaar. Ik doe dat meestal een poosje van tevoren  en laat ze koud worden. Koude aardappelen vind ik mooier bakken.
Spoel de kapucijners goed af en laat uitlekken.
Bak de spekreepjes uit.
Snijd de lente uitjes in kleine ringetjes.
Laat in een andere grotere koekenpan op een laag vuur, de uitjes glazig worden in een beetje roomboter, niet bruin bakken. Doe daarbij de uitgelekte kapucijners en uitgebakken spekjes.

In de koekenpan van de spekjes bak ik de aardappelen mooi van kleur in een beetje olie met roomboter. Doe de gebakken aardappelen in de grotere koekenpan bij de kapucijners en spekjes en zet deze pan op tafel.

©Sylvia`s Quilts.

 Eet smakelijk, je kunt het ook nog verder "aankleden" met augurken of wat uienchutney, maar die had ik helaas niet meer. De uienchutney had ik gemaakt met uien uit eigen moestuin en dat valt erg in de smaak moet ik zeggen!


Het recept van de maand is een idee van Elizabeth https://busybessy2.blogspot.com/search/label/RvdM


Er doen meerdere dames mee en het recept van de maand staat iedere tweede vrijdag van de maand op hun blog.

Groetjes Sylvia.

7 opmerkingen:

  1. Het is idd ook wel eens lekker om snel klaar te zijn. Ik heb nog een pot kapucijners in de kelder staan, dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, wij aten gisteren grauwe erwten, maar die waren bepaald niet jong ;-) Lekker lijkt me, met de aardappeltjes erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me dus een heel lekker recept Sylvia, heb het ook al opgeslagen. De eventuele extra toevoeging van augurken en uienchutney lijkt me inderdaad de kers op de taart!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kapucijners, die at ik als kind maar daarna nooit meer. Ik ga het proberen, lijkt me lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is al weer een hele tijd geleden dat we kapucijners hebben gegeten, op deze manier lijkt me het ook lekker. Kapucijners doen me altijd denken aan het recept kaapse raasdonders uit het verhaal van Otje van Annie MG Schmidt.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...