DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

vrijdag 13 oktober 2023

Recept van de maand.

Eigenlijk dacht ik; 

Kan het nog wel in  oktober een toch wel  zomers recept geven? 

Maar gezien de mooie (na) zomerdagen die we hadden, waarom niet?


Ik heb het over de SALADE NIÇOISE.

Mijn man was op de motor ook nog een paar dagen aan het genieten van de mooie dagen en reed rond in het Belgische Heuvelland.

Ik moest voor mezelf iets verzinnen om te eten en toen ik een rondje door de moestuin deed, kreeg ik het idee voor de Salade Niçoise, want er zijn nog genoeg tomaten en sperziebonen te oogsten. 

©Sylvia`s Quilts


Voor één persoon nam ik:

 - 125 gram sperziebonen

- 2 kleine aardappelen

- 4 cherry tomaten

- 2 sla uitjes

- 1 ei

- 1 blikje tonijn

- sla

- peper, zout, mosterd, witte wijnazijn en olijfolie


©Sylvia`s Quilts

 

Kook de aardappelen en sperziebonen gaar. En kook het ei.

Leg op een bord de gewassen sla naar behoefte.

Verdeel daarop de in partjes gesneden tomaat, in ringetjes gesneden bos ui, stukjes aardappel en sperziebonen.

Laat de tonijn uitlekken en verdeel de tonijn over het bord.

Maak een dressing van  1  thee lepel mosterd, snufje zout/peper en 1 dessertlepel witte wijn azijn en 3 dessertlepels olijfolie, onder voortdurend roeren.

Sprenkel dit over de salade en leg als laatste het in partjes gesneden ei erop en vrolijk het op met wat mayonaise.

Snel gemaakt, lekker en gezond!

Helaas had ik geen zwarte olijven meer, dus die ontbreken!


Tot de volgende keer en nu ga ik even bij de andere dames die meedoen aan 

"Het recept van de maand" inspiratie op doen.

Het recept van de maand is een initiatief van Elizabeth  klik op haar naam en kijk even op haar blog om te zien wie er mee doet.

Groetjes Sylvia.



12 opmerkingen:

  1. Ja, het is nu opeens toch wel herfst... Maar die salade is het waard om vermeld te worden! En eten we hem misschien de komende weken niet, dan gaat het er in het voorjaar of de zomer toch van komen. Ik vind het zo leuk om al die recepten te bewaren en in te delen in rubrieken. Dankjewel dat je meedoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijke salade met een prachtige naam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De salade is vernoemd naar de Franse stad Nice en er bestaan verschillende uitvoeringen.

      Verwijderen
  3. Sylvia, ik eet het hele jaar door maaltijdsalades. Zomers natuurlijk wel wat meer maar toch ook regelmatig in de winter, wij zijn er gek op. De salalde Nicoise ken ik wel ik maak ze op verschillende manieren. Wie weet komt deze lekkere salade aanstaande week weer een op het menu hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja kan zeker! En bij de Fransen mogen ansjovis en tonijn volgens de regels of is t een legende?! nooit samen in de Niçoise😀

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat kan zeker nog wel deze salade, wij zijn er dol op, heerlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een lekker gerecht met heel veel variaties. En die van jou is ook lekker. En een goede salade kan altijd, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja lekker hoor, salades.
    En ze kunnen altijd vind ik.
    Alhoewel ik nu bijna in de stamppotten ga denken eet ik regelmatig nog een lekker salade als avond eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanavond aten we deze salade. En hij was heerlijk. Bedankt voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, lekker! En met een zelfgemaakte dressing is 't helemaal perfect natuurlijk! Ik heb vorige maand ook een variant gedeeld, ik heb meestal makkelijk een dressing uit een flesje :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...