DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

vrijdag 14 mei 2021

Aan nieuwe quilt begonnen.

En misschien omdat ik de smaak te pakken had door de logcabin 

op

de machine te maken,

ga ik nu de courthousestep oftewel een variatie erop maken.

Bij mijn vorige post werd gevraagd hoe ik de logcabin maak,

op welke ondergrond?

Maar ik maak de blokken nu zonder ondergrond. En dat bevalt mij prima! Eerst kies je uiteraard de maat van het middenstuk, de repen en hoe groot je het blok uiteindelijk wilt hebben.

Ik gebruik mijn inch liniaal bij deze blokken, want die hebben "oneindig" veel strepen/maten als referentiepunt.

Hier laat ik zien hoe ik het doe.

Ik snij het vierkant een 1/2 inch groter dan de afgewerkte maat, ik naai voetjebreed met 1/4 inch voetje.

De repen, daarvan neem ik de breedte iets ruimer dan de 1/2 inch die je bij de afgewerkte maat optelt voor de naad, zeg 3/4 inch!

Het kost misschien iets meer stof, maar het voordeel is, je werkt steeds aan de goede kant, je hoeft niks te tekenen op papier of id en het blijft uiteraard passen en meten.


ꀇSylvia' s Quilts

Hier zie je dat de inch liniaal ideaal is, je kun aan alle kanten controleren of je recht werkt.
Hier snij ik dan wat ik teveel heb eraf, mijn strips moeten 3/4 inch afgewerkt worden, dus snij ik als hij aan een kant vast genaaid is op 1 inch af (dat is 3/4 +1/4 voor de naad).

En dan ga ik zo door met iedere toer nauwkeurig meten, strijken en afsnijden.

Als je genoeg blokken voorbereid, kun je ook aan kettingnaaien doen, dan een snij/strijk rondje enz, net wat je prettig vindtL

ꀇSylviaś Quilts

Weer een rondje verder.


Hier al drie blokken klaar.


ꀇSylviaś Quilts


En nu de stand, 4 blokken en ze kloppen zeg maar bijna op de mm, maar dan in  ..........inches!!!



ꀇ Sylviaś Quilts

En wat is er nou leuker, dan de kleuren en dessins bij elkaar te zoeken?

Ja afwachten hoe het eruit ziet als de top klaar is, maar zover ben ik nog lang niet!

Voorlopig maar eens op mijn gemak doorgaan.


Prettig weekend,

groetjes Sylvia.



5 opmerkingen:

  1. Lekker spelen met lapjes en intussen een quilt top maken.
    Heb je geen problemen met het snijden van de repen?
    Op deze manier is het nog leuk om een quilt te maken-- ook maar eens aan denken want met de hand patchen zal wel nooit meer lukken. Jammer van het appliqueren want dat vind ik zo leuk om te doen.
    Goed weekend!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Truus, ik moet niet een poos achter elkaar gaan zitten snijden, dat vinden mijn handen niet prettig! Dus alles maar in etappes! Ik vind appliceren/broderie perse ook zo leuk om te doen! Misschien ook mogelijk met kleine stapjes, want als het lekker zomers weertje is, wil ik ook niet op mijn kamer zitten!
      Groetjes Sylvia.

      Verwijderen
    2. Misschien met een verlengsnoer buiten op het terras naaien?
      Dat is nog te proberen om steeds een klein poosje te appliceren--kookwekker er bij.
      Fijn weekend

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de uitleg. Ik gebruik sinds kort een inchliniaal. Het is wel even wennen, maar dan heb je gewoon weer een nieuwe mogelijkheid om quilts te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad Mieke is het even wennen met een inchliniaal, maar op zich vind ik het wel fijn werken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...