DAARGINDS, de groene heuvels

Neem ook een kijkje op mijn andere blog,

http://daarginds-in-de-groene-heuvels.blogspot.nl/

over onze kennismaking met Frankrijk, daarna onze zoektocht naar een leuk stekkie....!
Waar? Daarginds.................

zondag 4 juli 2010

De zomerkoninkjes en kersen...


Heerlijk dat die tijd weer is aangebroken. Nou vind ik de aardbeien nog niet echt héél erg lekker zoet, maar de kersen die we van de week veel gegeten hebben waren heerlijk.

Voor ons kan de kersentijd niet voorbij gaan, zonder dat we een "clafoutis" gemaakt hebben. Van oorsprong is het recept inderdaad met kersen, maar toen we in Frankrijk woonden en de kersenbomen leeg geplukt waren, dan maakte ik de clafoutis met alle vruchten die voorhanden waren, zoals perziken, wijnperziken, pruimen diverse soorten, peren en appels en alles uit eigen tuin.

En zo simpel om te maken:

- kersen ontpitten, zoveel dat de bodem van de vorm bijna bedekt is.
- 100 gr. bloem.
- 100 gr suiker (ik neem altijd 80 gr!)
- 3 eieren.
- 25 cl melk.
- 1 theelepel bakpoeder.
- beetje zout.
- klontje boter.

Verwarm de oven voor op 180 gr.
-Meng het gezeefde bloem met de suiker , beetje zout en voeg vervolgens de losgeklopte eieren toe.
-Maak de melk met het klontje boter een beetje warm en voeg dit toe en blijf roeren voor een mooi glad beslag.
-Vet de vorm in en leg de kersen met de bolle kant omhoog in de vorm, giet voorzichtig het beslag over de kersen en zet de clafoutis 35 minuten in het midden van de oven op het rooster.

Erg lekker om hem lauw te eten als dessert met kersensaus en koud bij de thee, als er nog iets over is....

Het lijkt wel of ik de laatste tijd alleen maar druk ben in de keuken, maar dat lijkt maar zo hoor!
Kan wel zeggen, dat de kersen ontpitten, ik heb geen ontpitter meer, een beetje tijdrovend was.
Maar ik had een goed systeem, ik sneed er één doormidden, de helft waar de pit in zat at ik op, de pit spuugde ik in de gootsteen en de andere helft kon in de bakvorm! Idee??
Gr.Sylvia.
Posted by Picasa

6 opmerkingen:

  1. Dit klinkt weer heerlijk
    vooral zal je genoten hebben van jouw manier van kersen ontpitten(lol)
    groetjes Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet bekennen dat ik meer van aardbeien houd, maar dit ziet er ook goed uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha, lekker he!! Ook hier een favoriet recept waar al van alles in gezeten heeft, ook verrukkelijk met een bolletje ijs hmmmmm! Ik ga geloof ik maar aan een kopjes koffie hihi!
    Mooie koele dag vandaag! Liefs, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heerlijk uit en zo gemaakt volgens mij, op het ontpitten na dan. Ga het ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lijkt me dat lekker,ik heb het nog nooit gegeten. Dus moet ik het toch ook eens proberen. Allen een kersenontpitter kopen, want die heb ik ook niet.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk recept! Ik heb hem met bramen uit onze tuin gemaakt en dat smaakte ook heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en wie weet tot een volgende keer.
Groetjes Sylvia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...